När schemat spelar roll
Kun rakennetaan isoa kokonaisuutta vilkkaasti liikennöidyn lentokentän läheisyydessä, aikataulun on mentävä tismalleen tai tulee sanomista, tietää infrarakentamiseen erikoistuneen rakennusyhtiö Kreaten rakennusinsinööri Teemu Kiiskinen.
Terminaali 2:n allianssiprojektissa Kreate urakoi yhdessä SRV:n kanssa Finavialle ja Helsinki-Vantaan lentoasemalle uuden edustasillan saattoramppeineen sekä bussi- ja taksikannet. Yhteensä uusia liikennöitäviä kansia rakennettiin 15 000 neliömetriä.
Naulankanta toimitti projektiin liikuntasaumalaitteet ja laakerit.
– Naulankanta valikoitu kilpailutuksessa edullisimmaksi, Kiiskinen kertoo.
Pelkkä hinta ei kuitenkaan ratkaise projektissa, jossa aikataulu on kriittinen. Tuotetoimituksissa edellytettiin myös nopeutta, koska suunnittelu eteni rakentamisen tahdissa.
– Arvostamme yhteistyökumppanissamme ammattitaitoista otetta, kilpailukykyistä hintaa ja nopeutta. Olemme olleet tyytyväisiä tuotetoimituksiin sejä jännitysyksikön urakointiin, Kiiskinen sanoo.
Vaikka korona hieman viivästytti osaa laakeritoimituksista ja aiheutti muutaman viikon viiveen siltarakentamiseen, muissa töissä venyttiin ja lopulta aikataulu kurottiin kiinni.
Rakentaminen vilkkaan lentokentän ympäristöön asettaa projektille omat vaatimuksensa. Työt on vaiheistettava siten, että liikenne lentokentälle on koko projektin ajan toimiva. Osaamista on vaadittu poikkeuksellisen vaativasta kallio- ja pohjarakentamisesta sekä silta- ja betonirakentamisesta.
– Jännitystöissä ensisijaisen tärkeää on yhteensovittaa työt muiden ryhmien, kuten timpureiden ja raudoittajien kanssa. Myös aikataulu on monesti tiukka, jotta muottikierto olisi tehokasta, Kiiskinen listaa.
Kaiken kaikkiaan Kiiskinen antaa Naulankannalle kiitettävän arvosanan.
– Yhteydenpito oli erinomaista ja aina tiedettiin tarkkaan, koska projektin kannalta kriittiset laakerit ja liikuntasaumalaitteet ovat työmaalla. Hyvä suoritus.